185780 رژیم غذایی مخصوص بیماران آرتروزی برخی از غذاها خاصیت ضدالتهابی داشته و منجر به کاهش دردهای آرتروز می‌شوند و برخی غذاها نیز باعث افزایش التهاب درد مفاصل می‌شوند <p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify"><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">آرتروز/ اُستئوآرتریت یا ورم مفاصل بیماری شایعی است که درد،سفتی و تورم از علائم آن است که به گفته متخصصان رعایت یک رژیم غذایی خاص در کاهش آن مؤثر است</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify"><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">برخی از غذاها خاصیت ضدالتهابی داشته و منجر به کاهش دردهای مذکور می&zwnj;شوند و برخی غذاها نیز باعث افزایش التهاب در مفاصل می&zwnj;شوند</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify"><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">به گفته کارشناسان رعایت رژیم غذایی برای مبارزه با پوکی استخوان می&zwnj;تواند در درمان و کاهش دردهای آرتروز مؤثر واقع شود</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify"><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">خوردن آنتی&zwnj;اکسیدان&zwnj;ها ازجمله ویتامین</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%"> C</span><span lang="FA" style="line-height: 115%">،</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">A </span><span style="line-height: 115%">&nbsp;<span lang="FA">و</span></span><span dir="ltr" style="line-height: 115%"> E </span><span lang="FA" style="line-height: 115%">از آسیب بیشتر به مفاصل جلوگیری می&zwnj;کند. کاهش کلسترول و کاهش وزن نیز می&zwnj;تواند مؤثر باشد</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify"><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">خوردن غذاهایی که منجر به تقویت استخوان و عضلات می&zwnj;شود، برای مبارزه با آرتروز مفید است که برخی از این غذاها به شرح زیر است</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">:</span></span></span></p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">ماهی&zwnj;های روغنی ازجمله ساردین و سالمون</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">روغن&zwnj;زیتون بسیار مؤثر بوده و خاصیت ضدالتهابی دارد</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">شیر، ماست و پنیر حاوی کلسیم و ویتامین</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%"> D</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">گیاهان و سبزی&zwnj;های پررنگ نظیر اسفناج مفید است</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">کلم بروکلی ترکیباتی به نام سولفورفان دارد که مانع از پیشرفت استئو آرتریت می&zwnj;شود و با داشتن ویتامین</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%"> K </span><span lang="FA" style="line-height: 115%">و</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%"> C </span><span lang="FA" style="line-height: 115%">موجب تقویت استخوان&zwnj;ها می&zwnj;شود</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">چای سبز قادر به کاهش التهاب است و سرعت آسیب&zwnj;دیدگی غضروف را کند می&zwnj;کند</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">سیر علیه آنزیم&zwnj;های آسیب رساننده به غضروف وارد عمل می&zwnj;شود</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><ul> <li><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">آجیل با داشتن کلسیم، منیزیم، روی، ویتامین</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%"> E </span><span lang="FA" style="line-height: 115%">و فیبر در کنار اسید آلفا لینولنیک سیستم ایمنی را تقویت کرده و با آرتروز مبارزه می&zwnj;کند</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></li></ul><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify"><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">اما در کنار این غذاها توصیه می&zwnj;شود از خوردن شکر، نوشابه، چای شیرین، قهوه طعم&zwnj;دهنده پرهیز شود تا التهاب کاهش یابد. پیتزا و گوش قرمز سبب التهاب در بافت چربی در بدن می&zwnj;شود و کربوهیدرات فراوری&zwnj;شده مانند نان سفید و چیپس، اکسیدان پیشرفته گلیساسیون تولید کرده و سبب التهاب مفاصل می&zwnj;شوند</span><span dir="ltr" style="line-height: 115%">.</span></span></span></p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify">&nbsp;</p><p dir="rtl" style="unicode-bidi: embed; direction: rtl; text-align: justify"><span style="font-size: 11px"><span style="font-family: Tahoma"><span lang="FA" style="line-height: 115%">الو دکتر//</span></span></span></p>