186802 پراید 40 میلیونی می‌شود؟ برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در صورت آزادسازی قیمت خودرو، پراید به 40 میلیون تومان برسد.<BR> <p><span>برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که بازار آزاد به معنای این است که عرضه و تقاضا قیمت&zwnj;ها را تعیین کند و تعادل در بازار ایجاد شود، اما عده&zwnj;ای هم مدعی هستند که </span><strong>دولت</strong> در بخش عمده&zwnj;ای از <strong>اقتصاد کشور</strong> حضور دارد و در این انحصار همواره وزنه تقاضا سنگین&zwnj;تر است و تولید در شرایطی نیست که بتواند پاسخگوی تقاضا در بازار باشد از این رو همواره خطر جهش قیمت&zwnj;ها وجود دارد.</p><p>واقعیت این است که حذف <strong>شورای رقابت</strong> یا ماندن این شورا در دایره قیمت&zwnj;گذاری خودرو، بخشی از <strong>مشکلات</strong> بازار <strong>ایران</strong> و قیمت&zwnj;گذاری&zwnj;ها در بازار است. موضوع اصلی این است که هر چند دولت&zwnj;ها در تمام ادوار بر اجرای اصل 44 <strong>قانون اساسی</strong> و ایجاد یک بازار با قواعد <strong>اقتصاد</strong> آزاد اصرار دارند اما در عمل شاهد رفتارهای انحصارطلبانه هستیم که وجود یا نبود شورای رقابت هم در تغییر این رویکرد نمی&zwnj;تواند تأثیرگذار باشد. موضوع قیمت&zwnj;گذاری در بازارهای بلاتکلیف کشورمان که بین چارچوب&zwnj;های بازارگردانی دستوری یا آزاد سردرگم مانده&zwnj;اند، تنها به بودن یا نبودن شورای <strong>رقابت</strong> خلاصه نمی&zwnj;شود.</p><p>از طرف دیگر بسیاری از کارشناسان معتقدند در صورت <strong>آزادسازی قیمت خودرو</strong>، باید حمایت&lrm;های دولتی از این <strong>صنعت</strong> متوقف شود و تعرفه بالای خودروهای خارجی کاهش یابد. اما آنچه در میان تمام این نظرات نگران کننده به نظر می&zwnj;رسد؛ افزایش ناگهانی قیمت خودروهای داخلی و کاهش توان مردم برای خرید این خودروها است. در این راستا برخی کارشناسان پیش&zwnj;بینی می&zwnj;کنند که در صورت آزادسازی قیمت خودرو، پراید به 40 میلیون تومان برسد.</p><p>در راستای روشن شدن زوایای بیشتری از این موضوع با چند تن از فعالان این صنعت به گفت&zwnj;و&zwnj;گو پرداخته&zwnj;ایم که در ادامه می&zwnj;آید؛</p><h3><strong>منافع مردم در حفظ <strong>تولید ملی</strong> است</strong></h3><p>ساسان قربانی سخنگوی شورای سیاستگذاری <strong>خودرو</strong> اظهار کرد: واقعیت این است که قیمت تمام مواد اولیه افزایش پیدا کرده است؛ چه موادی که در داخل تولید می&zwnj;شود و چه قطعاتی که از خارج به کشور وارد می&zwnj;شود.</p><p>وی با اشاره به عدم تغییر <strong>حقوق</strong> و دستمزدها در سال جدید تأکید کرد: هزینه&zwnj;های سربار و یکسری از هزینه&zwnj;های شرکت&zwnj;های خودروسازی به صورت طبیعی در سال جدید افزایش یافته است و این در حالی است که سقف قیمت&zwnj;های خودرو ثابت نگه داشته شده و مسئولان به این موضوع بی&zwnj;توجه&zwnj;اند که قیمت مواد اولیه بالا رفته است.</p><p>سخنگوی شورای سیاست&zwnj;گذاری خودرو بیان کرد: به طور طبیعی اگر قیمت خودرو آزادسازی شود ناخودآگاه قیمت خودروهای داخلی در بازار بالاتر خواهد رفت، هرچند که میزان افزایش <strong>قیمت خودرو</strong> بستگی به میزان قیمت مواد اولیه داشته و در خودروهای مختلف متفاوت است.</p><p>قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا با آزادسازی <strong>قیمت خودروی داخلی</strong>، پراید به 40 میلیون تومان می&zwnj;رسد، گفت: نمی&zwnj;توانم به صورت دقیق به این سوال پاسخ دهم اما به نظر من به طور حتم با آزادسازی قیمت&zwnj;ها پراید به بالاتر از 30 میلیون تومان خواهد رسید.</p><p>وی با اشاره به وجود دو تفکر در بازار خودرو تأکید کرد: گاهی تفکر دولتی تنها به سمت توجه به توان خرید مردم می&zwnj;رود و مسئولان در تلاشند که از طریق قیمت&zwnj;گذاری خودرو، منافع ملی را تأمین کنند.</p><p>قربانی افزود: منطقی است که دولت اگر می&zwnj;خواهد واقعا از مصرف&zwnj;کننده حمایت کند بایستی شرایط تولید خودرو را در داخل تسهیل کند، به عنوان مثال از خودروسازان <strong>مالیات</strong> دریافت نکرده و یا به خریداران <strong>یارانه</strong> بدهد.</p><p>سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تأکید کرد: اگر روند حمایتی کنونی در صنعت خودروسازی ادامه پیدا کند نه تنها این صنعت بلکه صنعت قطعه&zwnj;سازی نابود خواهد شد.</p><p>وی افزود: اکنون بسیاری از کارکنان شرکت&zwnj;های قطعه&zwnj;سازی تعدیل شده&zwnj;اند و در صورتیکه فکر عاجلی برای نجات این صنعت نشود در آینده شاهد <strong>بیکاری</strong> وسیع&zwnj;تری در صنعت قطعه&zwnj;سازی خواهیم بود.</p><p>قربانی با اشاره به مشکلات خودروسازان جهانی در سال 2008 بیان کرد: در آن سال وقتی که برای <strong>خودروسازان</strong> چالش&zwnj;های بزرگ اقتصادی مطرح شد <strong>کشورهای اروپایی</strong> و آمریکا شروع به پرداخت یارانه و تسهیلات به خوردوسازان کرده و آنها را از پرداخت مالیات معاف کردند و نتیجه آن شد که شرکت&zwnj;های خودروسازی توانستند دو سال بعد دوباره با قدرت به چرخه تولید بازگردند.</p><p>سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تصریح کرد: اکنون زمان آن رسیده که دولتمردان یک تصمیم جدی و تأثیرگذار در حوزه خودرو اتخاذ کنند و بدون شک اصلی&zwnj;ترین عوارض قیمت&zwnj;گذاری دستوری، بیکاری و آسیب&zwnj;های اجتماعی است.</p><p>وی با اشاره به تبعات آزادسازی قیمت در حوزه خودرو گفت: ممکن است هر تصمیمی که بگیریم خسارت&zwnj;هایی به دنبال داشته باشد، اما هوشمندانه این است که سعی کنیم تصمیمی اتخاذ شود که کمترین آسیب و بیشتری منافع را در پی داشته باشد.</p><p>قربانی با اشاره به ضرورت تقویت تولید ملی گفت: همه اقتصاددانان بر این باورند که اگر به واحدهای تولیدی آسیب جدی وارد شود، عواقب این آسیب بیشتر از همه، مردم و <strong>جامعه</strong> را دچار تنش خواهد کرد و اکنون زمان آن است که تمام تلاش خود را در جهت حفظ تولید ملی به کار ببندیم.</p><p>سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو تأکید کرد: با توجه به الگوبرداری از کشوری مانند <strong>ترکیه</strong> که در زمان بحران اقتصادی به جای اینکه به کارگران بیکار شده تولیدی&zwnj;ها، حقوق بیکاری بپردازد، این هزینه را به صورت یارانه به تولیدکنندگان پرداخت کرد، ما می&zwnj;توانیم تولید ملی را یاری کنیم.</p><p>وی&nbsp; تأکید کرد: پیشنهاد من این است که از اقدامات موفق جهانی الگوبرداری کرده و در نظر داشته باشیم که هر تصمیمی بگیریم مشکلاتی در پی دارد ولی باید منافع و مضرات هر تصمیمی را بررسی کنیم و ببینیم در کدام یک از تصمیمات، منافع بر مضرات برتری دارد.</p><p>در ادامه جمشید پژوییان رئیس سابق شورای رقابت اظهار کرد: به نظر من آزادسازی قیمت خودرو معنا ندارد، زیرا بازار خودرو یک بازار انحصاری است و دو کمپانی بزرگ <strong>ایران خودرو</strong> و <strong>سایپا</strong> حدود 94 درصد از بازار خودرو را در اختیار دارند.</p><p>وی افزود: با وجود انحصار در بازار خودروی داخلی همیشه قیمت خودرو می&zwnj;بایست تحت <strong>کنترل و نظارت</strong> شورای رقابت تعیین شود.</p><p>پژویان با تشریح روند قیمت&zwnj;گذاری در شورای رقابت تصریح کرد: بر اساس دستورالعمل شورای رقابت همه موارد مربوط به <strong>افزایش قیمت</strong> از <strong>بانک مرکزی</strong> در بخشهای دیگر دریافت شده و در فرمولی که باید تعیین قیمت خودرو در نظر گرفته شده است، قرار می&zwnj;گیرد.</p><p>رئیس سابق<strong> شورای رقابت</strong> اظهار کرد: اعتراض خودروسازان به قیمت خودرو بی&zwnj;مورد نبود زیرا در چند ماه گذشته شورای رقابت نتوانست آنطور که باید به وظایف خود عمل کند و تعیین&zwnj;کننده دستورالعمل سازمان خود باشد.</p><p>وی با تأکید بر این موضوع که قیمت&zwnj;گذاری خودرو به وزارت صنعت، <strong>معدن و تجارت</strong> و یا سازمان حمایت از مصرف&zwnj;کنندگان مربوط نیست، گفت: در گذشته مدیران خودروسازی هیچ مشکلی با قیمت&zwnj;گذاری نداشتند ولی اکنون به دلیل دخالت&zwnj;های بیمورد دستگاه&zwnj;های دیگر، روند قیمت&zwnj;گذاری خودرو مورد انتقاد خودروسازان قرار گرفته است.</p><h3><strong>ساز و کار آزادسازی قیمت خودرو در شرایط کنونی فراهم نیست</strong></h3><p>بهرام شهریاری کارشناس صنعت اظهار کرد: ساز و کار آزادسازی قیمت در شرایط کنونی فراهم نیست و زمانی که بازار خودرو در انحصار چند تولیدکننده قرار گرفته است نمی&zwnj;توانیم قیمت&zwnj;ها را آزاد کنیم.</p><p>شهریاری افزود: در صورتی که شرایط مختلف در صنعت لحاظ شده و زمینه&zwnj;های لازم برای تعادل قیمت&zwnj;ها فراهم شود آنگاه آزادسازی قیمت&zwnj;ها عملی خواهد شد.</p><p>&nbsp;</p><p>افکارنیوز/باشگاه خبرنگاران</p>